

מגמת פיזיקה
מרכז שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי (מש/ר) הוקם במכון ויצמן למדע ומהווה בית לכל תלמידי רחובות ונס ציונה הלומדים פיזיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. המרכז ממוקם בבניין שתוכנן במיוחד ללמידת פיזיקה ומכיל כיתות מרווחות המשמשות גם כמעבדות, ציוד רב, ומורים מעולים.
לימודי מגמת הפיזיקה במש/ר נמשכים שלוש שנים, בהיקף של 4 שעות שבועיות (ש”ש) בכיתה י’, 8 ש”ש בי”א ו-8 ש”ש בי”ב. הלימודים מתקיימים בתוך מערכת השעות של בית הספר. משך כל מפגש הוא 4 שיעורים (כלומר בי”א ובי”ב מגיעים פעמיים בשבוע), פרק זמן המאפשר הוראה מגוונת וביצוע ניסויים רבים. קיים מערך הסעות תומך אל המרכז וחזרה ממנו.
תלמידי המגמה נבחנים בבחינת בגרות חיצונית אחת בסוף כיתה י”א (שאלון מכניקה) ובשתי בחינות חיצוניות בסוף י”ב (חשמל ומעבדה). “הערכה חלופית” (תכנית ה-30%) מתקיימת לאורך כל שנות הלימודים, ומקיפה נושאים כדוגמת אופטיקה גיאומטרית, גלים, פיזיקה מודרנית, תורת היחסות הפרטית, ועוד.
פיזיקה, הנחשבת בעיני רבים למלכת המדעים, היא תחום דעת כמותי ותובעני. יכולת מתמטית היא נדבך מרכזי, מאחר והרעיונות שנלמדים ינוסחו גם בשפה מתמטית. רמת המתמטיקה הנדרשת מתאימה לתלמידי 5 יחידות מתמטיקה או לתלמידי 4 יחידות בציון 80 ומעלה. תלמידים המתקשים במתמטיקה יתקשו מאוד גם בלימודי הפיזיקה.
בדומה למתמטיקה, הידע בפיזיקה נבנה בצורה היררכית, רובד על גבי רובד. הדבר מחייב עבודה שוטפת, השקעה, והכנת שיעורי בית משיעור לשיעור. תלמידים ללא דפוסי עבודה מתאימים יתקשו להצליח במקצוע.
דבר ראשת המגמה:
פיזיקה עוסקת בניסיון לגלות את חוקי הטבע, להבין את אופן פעולתם במצבים שונים, וביכולת לחזות את התנהגותם של גופים ומערכות. הבנת תנועת גרמי השמיים אפשרה לנו לבנות את לוח השנה ולתכנן זמנים. הבנת מהות התנועה והכוחות הפועלים בין גופים, וניסוח משוואות מתאימות (ופתירתן בזמן אמת) אפשרה לנו את כיפת ברזל. גילוי ופענוח התופעות החשמליות והמגנטיות אפשרו לנו את הגנרטורים של חברת החשמל, ואת הטכנולוגיה המקיפה אותנו. הפיזיקאים מתבוננים בעולם, אוספים מידע כמותי בעזרת ניסויים, מנסים לקשר את אוסף המספרים המתקבלים בניסוי בעזרת מודל (מתמטי) עקבי, בוחנים את המודל על דוגמאות חדשות (האם החיזוי המתמטי מתאים למדידה החדשה?), ומנסים לתרגם את המודל המתמטי לשפת אנוש (“מה בעצם זה אומר על העולם בו אנו חיים?”). ברוב הפעמים, מוצע יותר ממודל או הסבר אחד לתופעה, ואז נהיה באמת מעניין – הפיזיקאים מתווכחים ומנסים לשכנע זה את זה, בנימוקים לוגיים ובתחזיות אפשריות נוספות מהו המודל הנכון יותר. הלמידה במש/ר מנסה לחקות תהליך זה. לכן, אלו יסודות הלמידה במש/ר:
- הלומדים יהיו פעילים ככל האפשר. מכאן נגזר שימוש רב במעבדות, מחשבים, הדגמות, סימולציות וכו’.
- כל תופעה שידובר בה – תודגם בכיתה. כל נושא שילמד – יערך בו (במידת האפשר) ניסוי תלמיד.
- שיטות ההוראה יהיו מגוונות. זאת, על מנת לעורר עניין, להדגיש צדדים שונים של החשיבה המדעית והעבודה המדעית, ולהדגים הלכה למעשה את עבודת המדע.
- יושם דגש על ניסויי תלמיד שהם ניסויי גילוי (בניגוד לניסוי בסיום הפרק, שמאשש את התיאוריה המדעית).
- ההוראה במש/ר תציג את עולם התופעות, תשוחח עליהן בשפה יום-יומית, תמדוד אותן בעזרת העמדת ניסויים מתאימים, תמדל אותן במודלים תיאורטיים, תחזה התנהגויות בתנאים משתנים, תציג תוצאות צפויות ונמדדות, ותאפשר ללומדים לרכוש מיומנויות במעבר מהצגה להצגה.
- פתרון תרגילים חשוב לרכישת מיומנות ושליטה, אך אינו חזות הכל.
- התלמידים יסבירו בפתיחות אחד לשני את דעתם, ינמקו, יעלו שאלות, ישכנעו זה את זה, ובאופן כללי יהיו באינטראקציה מתמשכת זה עם זה במהלך השיעורים. מבנה הכיתות וסידורי הישיבה (שולחנות טרפזיים בהם יושבים 4 תלמידים) יאפשרו כל זאת.
אנו במש/ר מחויבים להצלחתם של תלמידינו. המורים נמצאים בקשר רציף עם גורמי בית הספר, מחוברים למשו”ב/סמארט-סקול, נוכחים בימי ההורים, מעניקים שיעורי תגבור, ובעלי סבלנות וסובלנות. לימודי הפיזיקה יפתחו בפני הבוחרים בהם עולם חדש של תופעות, כלי חשיבה כמותיים ולוגיים, הבנה עמוקה של ביטויים מתמטיים ותחושה קסומה של פענוח של הקורה מסביבנו. אנו מזמינים אותך לחוות עולם מדעי מרתק זה.
בברכה
מכון ויצמן